bloggportalen

onsdag 13 oktober 2010

Miss business

I morgon natt ska jag bo på hotell. Ensam. För pengar som inte är mina. Det känns härligt/fasansfullt vuxet. Att åka på jobbkonferens i en stad x antal timmar bort i två dygn. För jag är professionell. Det måste man vara i en arbetssituation. Speciellt i morse när jag hamnade i konflikt med Sven-Åke tråkmåns om vem som skulle sätta på kaffet på kontoret. Då var jag verkligen business woman med stort W. Eller när jag i smyg placerade vår fruktansvärt läskiga skyltdocka bakom min kollegas dörr -- så att den kraftfulla gestalten skrämde livet ur honom när han tumlade in en smula sömnig och tufsig en morgon i förra veckan. För att inte tala om att jag aldrig kan låta bli att provoceras av den generella jargong av gubbighet som präglar verksamheten. Och missförstå mig rätt nu, jag hyser ofta en stark kärlek till gubben. Men det funkar inte om nämnda åldring är en sexist som tillskriver mig vissa bestämda egenskaper på grund av att jag råkar vara av kvinnligt kön. Då slår jag bakut. Så nej, jag får väl erkänna att jag inte är särskilt professionell alla gånger. Men jag är iallafall bra på att låtsas. Därför rullar jag ihop mig till en glad liten boll i hotellsängen i morgon. Och känner mig härligt vuxen och mogen.

Fiona Apple – Criminal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar