bloggportalen

torsdag 28 oktober 2010

En dröm i rosa

Vad är det för skillnad på en cupcake och en muffins? Förutom glasyren då. Jag har länge undrat. Handlar det bara om yta? Om sockrigt rosa glasyr med strössel i form av lila och mörkrosa stjärnor och hjärtan. Består cupcakes av någonting annat än ägg, smör, socker, mjöl, mjölk och bakpulver -- komponenterna i muffins? Enligt åtskilliga recept är innehållet exakt detsamma, men varför har cupcakes en mer förförisk klang? Är det lite som tjock respektive platteven? Om telefoner med sladd versus trådlösa, strömlinjeformade gadgets som tjänar exakt samma syfte som sina föregångare. Kan cupcakes sägas vara en metafor för vår tid? 2010, där allt ska skina och glänsa, men när det kommer till kritan och vi skrapar lite på ytan så är det samma skitinnehåll trots förpackningen. En 33-årig, långbent blondin tilldelas en av landets tyngsta politiska poster. Känns förbannat häftigt, tills det visar sig att hon är ännu en fet, skallig, Göran/Sven-Otto i fårakläder. "Amen du, det är helt ok att vara miljöpolitisk talesman i riksdagen och åka på bjudresor anordnade av oljejätten Shell. Jag är ju professionell. Och såklart är jag inte ett dugg jävig i mitt beslutsfattande -- jag sitter i styrelsen för ett internationellt teknikkonsultföretag med miljardomsättning, men det påverkar inte mitt beslutsfattande i närliggande frågor. Jag är ju professionell, sa jag. Åh Svetlana, har du bakat? Jag förstår inte hur hon hittar tiden. Så mycket att diska och damma här i min stora våning. Hon är en pärla, min Svetlana! Cupcake anyone?


http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8035931.ab

1 kommentar:

  1. cupcake är engelska och Muffins är svenska. Det är ingen skillnad på dom.

    SvaraRadera