bloggportalen

lördag 21 augusti 2010

Provocerande mossighet

Detta är jag. Som ni vet. Och jag blir lika förvånad varje gång en man (gärna modell äldre) tillskriver mig vissa bestämda egenskaper på grund av att jag råkar vara kvinna. Mjuk, omhändertagande, skör, bra på att ta hänsyn och (såklart) en fena på att diska kaffekoppar. Excuse me, what century is this? Klarade vi inte av denna fighten på 70-talet --och var du inte ung då? Och det var han ju, men han tycker att det är bekvämare att kategorisera. Alltid svårare att se individen, jobbigare, hon går ju inte att placera i en box tyvärr. För hon är just en människa --och därför mångfacetterad. Men gubbe lille, ta och lyssna nu för så här är det! Ja, jag är omhändertagande och jag är mjuk och ibland skör. Men jag är också arg som fan, lättirriterad, hård som flinta, bra på att trampa folk på tårna och jag hatar, hatar, hatar att diska kaffekoppar. There you have it!

Ani Difranco – Not a Pretty Girl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar