bloggportalen

onsdag 25 augusti 2010

Jag älskar böcker!

Känslan av krispigt, nytt papper när jag först slår upp dem. Eller den lätta, mättade doften av mögel och trycksvärta som fyller luften när jag packar upp de fynd jag gjort efter ett besök på mitt favorit antikvariat. Orden liksom stirrar på mig. Förmedlar en känsla av att allt, verkligen allt är möjligt. En smart och charmig elefant som stjäl hallonsaft på en cirkus i ett tidigt svenskt 1920-tal. Den våldsamma och vackra historien om den inspärrade Mästaren som letar efter sin Margarita i sällskap med djävulen, schackrutiga män med monokel och stora, svarta spårvagnsåkande katter. Eller den vackra, olyckliga kvinnan som försmår sin åldrande make med en ung älskare i ett vintrigt Sankt Petersburg, för att sedan förgås av sorg och skuld. Orden tar oss någon annanstans. Presenterar en tillflyktsort. Ett drama. Ett nirvana. Historien är aldrig densamma, men alltid någonting annat än det vi har. Det finns böcker som faktiskt förändrat mitt liv. Inte bara påverkat mina tankar och min personlighet utan även ändrat riktningen. Det kan inte bli större eller vackrare än så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar