bloggportalen

söndag 29 augusti 2010

Mitt livs bokhylla

Detta är de fem viktigaste böckerna i min "Mitt livs bokhylla". Det var såklart svårt att välja, men rent spontant var det dessa som dök upp i huvudet när jag såg utmaningen på: http://www.bokhora.se/blog.
  • "Jane Eyre" av Charlotte Brontë. En kraftfull och förtrollande skildring av en vildsint och förbjuden kärlekshistoria bortom alla gränser. För mig är Jane Eyre den allra största, romantiska hjältinnan i världslitteraturen.
  • August Strindberg och "Röda rummet". Egentligen var den nog min allra första stora läsupplevelse. Berättelsen om den unge Arvid Falk hade så många bottnar och lager. Och de undertryckta känsloströmmarna accentuerades av Strindbergs fantastiska språk. Att den dessutom var samhällskritisk förstod jag nog inte förrän långt senare.
  • Böckernas bok -- "Mästaren och Margarita" av Michail Bulgakov. En orgie i magisk realism som visar att linjen mellan ont och gott, galenskap och visdom är ytterst, ytterst tunn. Dessutom var det Boken som faktiskt ändrade riktningen på mitt liv.
  • Och så "Anna Karenina" av Leo Tolstoy. En tragisk saga om en vacker, passionerad och olycklig kvinna som trotsar alla konventioner och tar sitt öde i sina egna händer. Normer och värderingar omkullkastas. Den vedertagna moralen krossas och Anna Karenina betalar ett högt pris för sin frihet.
  • Slutligen den cyniske, ironiske och briljante Oscar Wilde och hans "The Picture of Dorian Gray". En berättelse om högmod, förfall, narcissism och om hur lätt en glänsande yta kan spricka. 

Vilka är dina "books of life"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar