bloggportalen

lördag 11 september 2010

Ett styck husmor

Yes, idag är det mulet med regntunga skyar! Det betyder att jag kan stanna inne utan att få dåligt samvete. Dutta med mina kryddor (som fortfarande lever highlife!) i fönsterkarmen och lyssna på Billie Holiday – Georgia On My Mind, medan jag matar min allra första surdeg. Jag känner mig lite som en kemist när jag rör och häller i och väntar på att den ska börja bubbla och fräsa. Vad jag förstår så är det lite av en konst att få igång en surdeg. Fast å andra sidan blir behållningen så mycket större när du faktiskt lyckas. Muy exciting!



Koka den godaste sylten i mannaminne. På sommarmogna jordgubbar som vi plockade i gassande sol och sommarljus som gjorde allting genomskinligt. Ståndaktiga, sura och spröda rabarber från farmors trädgårdsland ska också i och en styck doftande vaniljstång. Sylt är enklast i världen att göra och så vansinnigt tacksamt eftersom det är praktiskt taget omöjligt att misslyckas. I med allting i en kastrull. Låt koka upp och voila --sommar på burk!



Baka ska jag också göra. Det allra bästa brödet. Som blir extra matigt med keso. Och jag blandar friskt ner pumpakärnor, linfrön, vetegroddar, kruskakli, rågflingor, havregryn och solrosfrön efter behag. Ibland tranbär också. Grundreceptet har jag hittat hos underbaraclara och sedan modifierat.

50 g jäst, som rörs ut i 2 tsk salt. Sedan tillsätts 5dl fingervarmt vatten och därefter 150g keso. Rör i 6 dl vetemjöl och ett par dl rågmjöl. Därefter är det fri lejd att kasta i vad du råkar ha hemma. Brödet gräddas i nedre delen av ugnen på 200 grader i ca 20-30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar