bloggportalen

torsdag 29 juli 2010

Missundsamhet

foto@ninnouchka

Det finns människor som styrs av avund och missundsamhet. Vuxna personer som skrapar med foten och kapitulerar under sin egen feghet och rädsla och som provoceras både av oräddhet och framgång. Människor som får sin energi och sitt egenvärde bekräftat genom att trycka ner andra. De kommer såklart i alla möjliga olika skepnader, men gemensamt är att de dränerar och tömmer dig på energi och får dig att känna dig värdelös och utsatt. De har så bristfällig kontakt med sitt känsloliv att de i många fall inte ens förstår att vad de säger och gör faktiskt sårar.

Jag tror inte att dessa personer är onda. Jag tror inte ens att de (i de allra flesta fall) vill illa. Egentligen är de rädda små människor som förtjänar din ömkan, inte din ilska. Fast det är kanske lite för mycket av en zen betraktelse. Och att vända andra kinden till är inte riktig min melodi. Jag tror på att sätta gränser och jag tror på integritet. Jag tror på att vara fräck och våghalsig trots att jag är rädd. Nästa gång du möter någon du vet är en bully --ta ett djupt andetag, spänn ögonen i dem och ifrågasätt kraftfullt deras rätt att trakassera andra. Det tänker iallafall jag göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar