bloggportalen

onsdag 25 maj 2011

Om askmolnet vill

Jag ger mig av nu. Till en av världens vackraste städer. Som en gång var mitt hem. Jag tänker inte turista. (Man turistar sällan hemma.) Jag vill inte springa runt och glo på gyllene palats och läsa historiska epos. Jag kommer inte ens att titta i en guidebok (fast det som en gång var min stad nu säkert är mig främmande på många sätt.) Istället vill jag vandra längs med mina gator i förorten (som säkert ser helt annorlunda ut nu när de inte är snötäckta), picknicka på blinis och vodka nere vid Nevas strand (business as usual) och åka bussen genom ett vykort om och om igen. Jag kommer att leta mig fram mellan stationerna i Metron -- bara för att den känns som hemma, och besöka Dom Knigi inte bara en utan två och tre gånger till. Så ja, visst blir min resa en historisk vandring -- min egen. Följer du med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar