bloggportalen

söndag 16 februari 2014

Hem

Jag längtar hem nu. Till mitt land, min stad och till de mina. Jag längtar efter mina lördagar när telefonen aldrig slutar ringa. Och medan ljusen strålar i neon från Folkets dansar jag mig varm i natten. Jag träffar tusen människor jag bara träffar här och jag blir lika glad varje gång. Jag har en kontext, jag har en självklar tillhörighet och det finns så många händer som kan ta emot mig. Jag vill hem nu. Till staden som aldrig sover, till det nordiska ljuset och till den självklara längtan efter politik och revolution. Jag är trött på regn, jag är trött på att vara en exotisk fågel, jag är trött på bristen på intellekt. Jag vill simma runt i nattens sammetsmörker, jag vill balansera på knivseggen, på gränsen av striden. Jag älskar striden. Jag älskar slaget. Jag berusas av vår närvaron in en sommarrondell. Och gatorna? Ja, de är inte längre hans. De är mina, de är våra och kanske är tiden snart inne...

Veronica Maggio – Mitt hjärta blöder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar